CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, April 27, 2012

sweet potato

assalamualaikum..
ok.. mlm nie kena tinggal ag
sensorg kat umah coz hubby
p men bola kat mansuora kot..


dan bila sy geledah fridge td
ada jumpe ubi keledek nie..
tinggal 2 je.. dah lama beli..
hurmm.. ape nak buat yea??





sok jelah pikir nak buat ape..
tdo dulu.. hehe.. selamat mlm
warga kaherah.. smlm mlm hubby..
sok lek cepat.. hehe.

:)

Thursday, April 26, 2012

Sesi Membuat Karipap Bersama Hubby!! wink wink~~

assalamualaikum..
hari nie 25/4/2012 merupakan
hari cuti di Egypt nie..
hubby kata sempena hari pembebasan 
Senai.. itu jelah yg sy tahu..
(nak tanya bebyk malas!! haha)


sempena hari cuti nie, surirumah
cam i pun xberi cuti oleh hubby,
makanya sy rehat jelah.. haha
(dasar pemalas!! hahaha)


pepagi lagi hubby dah request 
nak mkn karipap.. walaupun cuti
kedapur adalah satu kewajipan.. huhu
(sebenarnya dah lama nak buat karipap,
1st buat tahun lepas.. haha.. tuk student)


so sy pun buatlah, tp dah gtaw
hubby awl2 yg sy xreti nak kelim..
so hubby kata xpe.. tang kelim biar
dia yg kelim.. sy cume buat inti dan
kulitnya shj.. hahahaha..


oklah, dr kite ckp byk.. baik kite 
ngk gmbr hubby.. hahaha.. 
(mcmlah byk gmbrnya kan.. hahaha)


layannnn..




 hubby malu2 kucing.. haha.. maaf yea..
keadaan dapur agak berselerak.. hehe..



 ngk 2.. hubby tunjukkan skill die.. haha..
sy nak buat die xbg.. makanya sy jd
camerawomen.. hehehe..



nielah die karipap yg dikelim hubby..
hahaha.. maaf yea.. comot sikit..




nak sambung berkepit bwh ketiak hubby..
hahaha.. 


sekian..

;)

Serai Penawar Kanser! Mencegah itu lebih baik dari merawat!! mulakan dr sekarang yea kwn2.. :)

Buat pertama kali, Benny Zabidov seorang petani dari Kfar Vedidya, Israel memiliki sebuah ladang di desa yang ditanam dengan pelbagai rempah ratus tetapi tidak memahami kenapa terlalu ramai pesakit kanser dari seluruh pelusuk negara datang untuk menemuinya hanya untuk mendapatkan bekalan serai segar di ladang milik beliau.


Beliau diberitahu oleh pesakit-pesakit tersebut telah dihantar oleh doktor-doktor mereka untuk mendapatkan bekalan serai segar dari ladang beliau bagi kegunaan perubatan.


“Pesakit-pesakit ini juga disarankan meminum sebanyak lapan gelas air panas yang direndam bersama serai segar pada hari mereka akan menjalankan radiasi dan rawatan kemoterapi,” kata Zabidov kepada pihak ISRAEL21c. “Inilah tempatnya diseluruh Israel dimana kita boleh memperolehi serai yang segar.”
Semua ini berlaku pada tahun lepas apabila para penyelidik di Universiti Ben Gurion, Negev menemui kandungan bauan atau aroma lemon didalam rempas ratus seperti serai dapat membunuh sel-sel kanser tanpa merosakkan sel-sel lain yang sihat didalam badan pesakit.


Pasukan penyelidik ini diketuai oleh Dr. Rivka Ofir dan Prof. Yakov Weinstein, kini adalah orang-orang bertanggungjawab di Katz Chair di dalam (cell-differentiation and malignant diseases) daripada Jabatan Microbiologi dan Immunologi di Universiti Ben Gurion (BGU).


“Citral” ada kunci utama yang memberikan rasa dan bauan seakan lemon didalam sebahagian jenis herba atau rempah ratus seperti serai (Cymbopogon citrates), melissa (Melissa officinalis) dan verbena (Verbena officinalis).


Menurut Dr. Ofir, hasil daripada penyelidikan mendapati “citral” akan menyebabkan sel-sel kanser ini “membunuh diri sendiri” dengan mengunakan “apoptosis”, sejenis mekanisme yang dikenali sebagai sistem sel mati. Hanya dengan meminum sebanyak satu gram air rendaman serai segar sudah cukup untuk “citral” telah memaksa sel-sel kanser membunuh diri didalam bekas kajian.


Para penyelidik di Universiti Ben Gurion (BGU) memeriksa keberkesanan”citral” ini pada sel-sel kanser dengan memasukkannya pada kedua-dua jenis sel iaitu sel-sel kanser dan sel-sel yang sihat dan dibiarkan membiak dalam bekas kajian. Quantiti “citral” yang dimasukkan adalah satu gram sama seperti kandungannya didalam secawan teh panas yang direndam bersama serai dan didapati “citral” ini hanya membunuh sel-sel kanser sahaja manakala sel-sel sihat tidak mengalami sebarang kerosakan.


Penemuan ini telah dipaparkan didalam sebuah journal sains iaitu “Planta Medica”, dimana journal ini mengetengahkan tentang penyelidikan sampingan atau alternatif dan kegunaan rempah ratus. Sejurus selepas penemuan ini berjaya, ianyanya dipaparkan sekali lagi didalam surat khabar yang paling popular di Israel.


Bagaimana “citral” ini berfungsi? Tiada siapa pun ketahui akan tetapi para penyelidik dari Universiti Ben Gurion (BGU) mempunyai teori terhadapnya.
“Dalam sel didalam badan kita, terdapat satu sistem gen yang mengawal sistem sel-sel mati. Sekiranya sistem tersebut salah, sel-sel didalam badan kita akan membahagi dengan tidak menentu dan seterusnya menyebabkan terbentuk sel-sel kanser. Didalam sistem sel-sel yang sihat, sekiranya sistem tersebut tidak berjalan dengan betul – sebagai contoh, bila mendapati sel-sel tersebut mengandungi gen-gen yang rosak maka sel-sel tersebut akan menjadi sel-sel mati didalam badan,” kata Weinstein. “Penyelidikan ini berupaya untuk menjelaskan kita tentang kebaikan serai”.


Kejayaan dari hasil penyelidikan ini telah menemui satu kesimpulan bahawa serai mengandungi “citral” yang menjadi bahan untuk menentang sel-sel kanser didalam badan kita.


Apa yang diketahui dari hasil penemuan oleh Universiti Ben Gurion (BGU) didalam akhbar, ramai ahli-ahli fizik di Israel mulai sedar dan penyelidikan ini perlu dikaji dengan lebih dalam lagi, doktor juga menasihati pesakit-pesakit dan kepada mereka yang memerlukannya untuk melawan penyakit ini.
Tidak hairan mengapa ladang Zabidov iaitu sebuah ladang serai yang terbesar di Israel menjadi tempat tumpuan kepada pesakit-pesakit kanser. Mereka amat bertuah kerana ada insan yang bersimpati dan menghulurkan bantuan. Menjadi kebiasaan bagi Zabidov menyambut kedatangan pelawat-pelawat dengan menyediakan sebuah cerek besar air teh serai dan sepiring biskut serta kata-kata semangat buat mereka.


“Bapa saya meninggal kerana kanser dan kakak isteri saya meninggal pada usia yang muda juga disebabkan kanser,” kata Zabidov. “Jadi saya paham apa yang dialami atau dirasai oleh mereka. Mungkin saya tidak tahu mengenai ubat-ubatan tapi saya adalah seorang pendengar yang setia untuk mereka. Adakalanya pesakit-pesakit ini juga mencerita kepada saya tentang rawatan mereka yang mahal dan sakit serta apa yang telah mereka lalui selama ini. Saya juga tidak pernah memberitahu mereka daripada berhenti untuk berubat dan adalah terbaik sekiranya mereka sentiasa mendalami kaedah-kaedah sampingan yang sedia ada serta membiasakan diri untuk meminum teh serai ini setiap hari.”


Dari umur muda lagi, Zabidov sudah berminat dengan pertanian. Dalam usia 14 tahun beliau sudah memasuki Sekolah Tinggi Pertanian Kfar Hayarok. Sejurus beliau tamat perkhidmatan dalam tentera, beliau menyertai satu kumpulan dan mereka menuju ke selatan, suatu daerah padang pasir yang dikenali sebagai Arava dan menemui tempat yang sangat sesuai untuk pertanian iaitu Tsofar.


“Kami semua sememangnya berjaya, kami menanam pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran disitu,” sambil tersenyum beliau berkata,”kami dapat membesarkan anak-anak yang comel juga.”


Dalam lawatan beliau ke Europa pada pertengahan tahun 80 an, beliau mula berminat dengan rempah ratus. Pada masa yang sama, Israel tidak memperdulikan masakan timur seperti sekarang dan hanya beberapa jenis rempah ratus sahaja yang ditanam secara meluas seperti pasli, jintan dan ketumbar.


Berjalan-jalan di pasar sekitar bandar Paris dan melihat kepelbagaian jenis herba serta rempah, Zabidov menyedari semua ini mempunyai potensi yang baik jika dipasarkan ke seluruh pelusuk negaranya. Beliau membawa pulang beberapa jenis rempah ratus ke negaranya, “dimana ini adalah satu kesalahan,” katanya sambil tersenyum dengan rasa bersalah, untuk melihat bagaimana rempah ratus ini tumbuh di ladangnya kelak. Tidak lama kemudian, beliau menanam selasih, oregano, tarragon, sawi, sage, marjoram dan melissa serta beberapa jenis pudina.


Perniagaan beliau mulai berkembang dan beliau telah membuat keputusan untuk berpindah menuju ke utara, Kfar Yedidya adalah sebuah tempat yang sangat sesuai, perjalanan yang mengambil masa lebih kurang satu jam setengah dari Tel Aviv. Sekarang, beliau dapat memasarkan ratusan kilogram serai dalam masa seminggu dan juga menandatangani perjanjian dengan pengedar untuk membungkus untuk diedarkan ke seluruh pusat-pusat makanan kesihatan di negaranya.


Zabidov juga mendalami tentang serai ini dan kebaikkan “citral” untuk membantu para pelanggan beliau mengetahui lebih lanjut serta menjemput beberapa penyelidik perubatan ke ladangnya, memberi penerangan bagaimana dan kenapa “citral” berfungsi.


Beliau juga berasa bertanggungjawab untuk memberi tahu kepada para pelanggannya tentang kebaikkan serai. “Apabila saya menyedari apa yang berlaku, saya terus menelefon Dr. Weinstein di Universiti Ben Gurion kerana ada diantara para pelanggannya bertanyakan apakah cara yang terbaik untuk menggunakan “citral” ini. Dr Weinstein memberitahu adalah baik sekiranya serai direndam didalam air panas dan meminumnya sebanyak lapan gelas sehari sebagai amalan.”


Zabidov sangat berpuas hati dengan pennemuan penyelidikan ini bukan disebabkan keuntungan bisnis tetapi kerana ianya dapat meningkatkan tahap kesihatan beliau sendiri.


Walaupun berita tentang penemuan ini disiarkan, beliau dan keluarga juga sememangnya sudah mengamalkan minuman air rendaman serai ini bertahun lama, “kerana rasa airnya yang sedap.”


Jom tengok resipi Air Serai Berlimau yg simple jer ni dan selamat mencuba :)


AIR SERAI BERLIMAU
resipi : K.Nor@SecubitGaram 
(http://www.secubitgaramnor67.com/2011/08/air-serai-berlimau.html)


Bahan:
1 batang serai (kalau serai yg kecik guna 2 btg)
1 biji limau kasturi
1/2 sudu besar gula ~ tambah jika nak lebih manis
250ml air panas mendidih


Cara:
Ketuk bahagian pangkal serai hingga pecah2.
Letakkan kedalam gelas dan masukkan gula.
Tuang air panas mendidih dan kacau gula menggunakan serai.
Biarkan hingga suam2 panas (boleh diminum) dan perahkan limau kasturi.
Kacau dan sedia utk diminum

Wednesday, April 25, 2012

hompage blog sy dah bertukar wajah!! oh tidak!!

assalamualaikum..
buka2 je blog tgk homepage
blog sy dah bertukar kepada yg baru..
oh tidak!! sy xsuke!! nak yg asal!!
(hidup perlukan berubahan ok!)


nak yg asal jugak! i don't care!
(degil lak 2 kan?? hahaha)
walhal sy dah tahu dah hal nie
(coz sy ditugaskan tuk jage satu
blog nie, dan blog 2 da berubah
kpd yg baru.. its ok lah kan)


nmpknya kenalah belajar geledah
homepage baru nie kan.. xbestnya.
nak kena stdy lek (mcmlah susah sgt)
hahaha.. jd nak ke idok terima jelah..
waaaaa..


buat kenkawan.. maaf yea.. 2 3
hari nie xdpt nak blog walking kat
rumah kwn2 sume.. internet nie da 
mula nak bertukar kepada kura2..
jd sy terpaksa berserah.. hahaha..


dan buat adk amall.. terima kasih
coz sudi menyinggah di rumah akk
td.. maaf yea dik.. xde pape yg istimewa
tuk dihidangkan.. hanya kuih puteri ayu
dan puding kastard je.. hehe..


*Psstt : rindu nak b/w kat rumah kengkwn.. :)

Monday, April 23, 2012

Ikut Hubby ke Majlis Akiqah di Mohandessin

assalamualaikum..
hari jumaat hari 2 ikut hubby
ke Mohandessin.. p ke majlis
akiqah anak Ust Khairi dan
kak Ezatun..


baby girl, comel sgt.. kecik je..
geram sgt tgk.. rasa cam nak
cium2 je.. hehehe.. nasib
baik bukan anak sendiri..
law x, dah lebam2 pipi den cium
(wah.. kejamnya.. hahaha)


kite layan gmbr jelah yea..
yg dicilok dr fb hubby..
seperti biasa.. biar gmbr yg
berbicara..


layannnnn...


mula2 smpai.. kak ezatun dan alya..
alya xmo dukung ngan sy.. 



 hubby.. sentiasa nmpk cam org bujang..
hahaha.. (hubby, jgn nak pasan yea!)



 tah ape yg hubby pandang..
sy?? kat dapur.. tlng apa
yg ptt.. hehe.. :)



 wah.. alya nak kat hubby..
xaci nie.. hehe..:)



 wah.. masing2 dah mcm YB dah..



hubby ditugaskan tuk menjadi cameramen..



 ok.. majlis dah nak mula dah..



sedih ngk gmbr nie.. kesian kat hubby.. hajat
hubby nak ada baby lum kesampaian lagi..
maafkan mama yea papa.. :(



dah selesai majlis.. sesi menjamu selera pula..
hubby mam xtunggu mama pun.. majuk.. :(



oklah.. 2 je yg nak dientrykan
terima kasih wat kak ezatun sekeluarga
atas jemputan.. hidangan memang 
sedap..


:)

Org berbudi kite berbahasa.. org memberi kite merasa.. wink wink~~

assalamualaikum..
2 hari xbersiaran (yea ke??
rasa cam smlm baru berentry)
hehe.. ;)



pisang emas dibawa belayar
masak sebiji di atas peti
hutang emas boleh bibayar
hutang budi dibawa mati
(amek u, mood Tan Sri Sm 
Salim nie..berpantun sakan)




bukan ape.. hahaha..
sje je nak bgtaw (heboh nak
bgtaw satu dunia.. hahah)
ada adk student die bg 
kami buah.. sebab kami bg die
kek coklat kukus awi 2..




buat adk KU, akk xmengharap
pape pun.. akk bg ikhlas tuk
adk rasa.. sebab akk tahu kamu
suka kek coklat kan??




agpun kamu dah byk tlng akk
(teringat time akk bleeding
dulu, kamu sanggup skip
ur class semata2 nak temankn
akk p hospital.. thanks u so much!)




 tadaaa.. nie die buahnya.. 



 ada buah orange n honeydew.. manis..



 honeydew.. memang manis..



dan buah orange.. pun manis jugak..
dah abes dah.. buat jus.. hehe..




thanks buat adk ku hanisah
diatas buah2 nie.. memang manis
semanis tuan yg memberi..



*psttt.. buat student2 yg pernah bg pape kat kami
sebelum nie pun.. kami ingin mengucapkan
terima kasih yea.. tkt nanti ada yg terasa lak
sebab yg len xde pun masuk blog (nie pun tetibe
je rajin nak update) korng memag terbaik.. 
terima kasih!

Friday, April 20, 2012

Egypt International Bowling Center.. drama pujuk memujuk.. hahaha

assalamualaikum.. hehehe..
semlm mudy buka main ag 
yea.. dah hari nie ok lak yea??


hahaha.. alhamdulillah.. hari
nie mood sy dlm keadaan yg baik
huhu.. selepas smlman sy bikin
drama air mata bersendirian..


dan hari nie sesi hubby lak
wat drama romantika versi
pujuk memujuk isterinya yg
sememangnya byk lagi sogeh..


oklah.. sebenarnya ke'moody'an
sy nie xde kaitan diantara yg hdp
mahupun yg telah meninggal dunia
cume ianya berkaitan dengan
masalah kesihatan sy.. hehehe..


pape pun xpelah.. setiap ape yg 
terjd pasti ada hikmahnya bukan??
jd.. bersabar lah wahai hatiku
(sabar 2 kan kunci bg segala kemenangan)


oklah.. berbalik kepada tajuk kite..
hahaha.. smlm sy wat drama air mata
dan hari nie hubby lak wat drama
pujuk memujuk (kononlah kan)


sebenarnya hubby ajak p IBC..
men bowling (dah p IBC mestilah men 
bowling kan?? xkan men netball lak)
so tanpa berfkr panjang (agpun nak
hilangkan tension n mension yg ada nie
ku pun bersetuju tanpa byk songeh)


maka, kepergianlah kami berdua dating
di IBC.. men bowling.. sy men ke??
mula2 2 ingat memang nak men tp
memandangka sy memakai baju kurung
maka niat asal sy dimatikan (kan nanti
bukan bola bowling 2 yg ke lane, silap2
sy yg meluncur kat lane 2.. oh tidak)


jd, sy mengambil keputusan untuk 
menyaksikan hubby men bowling
sorng2.. oklah.. kita xyah taip
panjang (tp rasanya memang dah panjang)
kite layan gmbr jelah yea (mcmlah
gmbr yg sy amek nie byk kan?? )


jd seperti biasa, biar gmbr yg
berbicara.. 


jom..


layannnn..




 hubby dan balingannya.. hehe..




 smpai terduduk 2.. dasyat2.. 






 law kat malaysia lagi dasyat hubbynya gaya
nie nasib baik kat egypt.. 




 ada org tempatan (mesir) kena marah ngan hubby
hubby ckp diorg nie xleh bg muka sgt.. nanti
nek lemak.. huhu.. sy memang xmasuk campur..






disebabkan sy dan hubby xmkn ag..
maka hubby order pizza dan teh..




nie port tuk mkn..



 dah nie mungkin tempat tuk pengunjung yg
dtg jika ada tournament or pape majlis..




dan inilah hasilnya ( bukan sy mkn sorng ok! 
share nga hubby.. tp xhbs jugak.. hehe)





jd itulah saje drama hubby..
hehe.. oklah, sy nak smbung
laundry..


sekian..

bye2..

;)

Thursday, April 19, 2012

petua untuk cantikkan bulu mata.. ;)

assalamualaikum..
nothing special...
just na share petua yg
pernah sy amalkan..
dan alhamdulillah, memang
menjd.. nanti cubelah yea..



petua mencantikkan bulu mata

* Ambil minyak zaiton pastu
sapukan pd bulu mata,
biarkan seketika, pastu 
bilas.. sentiasa amalkan
insyallah.. bulu mata akan
anda kelihatan cantik..



selamat mencube..
;)



maaf yea kwn2.. xde mood nak buat entry len.. menaip nie pun ngan air
mata meleleh.. betullah kan.. kalau Allah dah nak tunjukkan.. dlm sekelip 
mata je.. xyah nak sorok bagai.. law kite jujur insyallah.. sekejap je
Allah 2 akan tunjukkan kat kite.. bersabarlah wahai hati..

*ape yg sy rasa xpernah salah!! 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...